Powered by Cincopa

...

Sunday 30 April 2017

Salahkah aku?

Assalamualaikum..

Disebabkan sekarang ni aku takde keje jadi rasa nak menulis jela.. tak tau la sebelum ni aku pernah bercerita atau tak..  oo ya memang pernah bercerita cuma cerita simple je,. pasal boss aku,  Actually aku xde la nak citer ape2 pasal dia pun cuma aku anggap blog aku ni sebagai tempat untuk aku luahkan perasaan. Yela nak luah kat sape lagi kan pegi keje ngadap pc balik keje ngadap tepon.. tapi ngadap jela bukan ada sape2 pun untuk luahkan isi hati,.

Alkisahnya aku ni jenis yang slow cket. Boss aku pulak sume benda dia nak cepat.  Aku boleh je wat cepat tapi apa gunanya kalau aku x ikut design betul2., dimension x sama dengan site measurement, x guna sebab bila aku pass je 3d tu dia akan check and on da spot bila dia perasan ada je yang lain cket dia akan tanya aku what is this? kenapa lain? this is salah..salah.. you do without thinking.. ermmm...😞



Jadi better la aku buat betul2. ikut measurement betul2. biar lambat asal selamat..gitteww... yela aku tau sometimes aku ada janji dengan dia aku boleh siapkan cepat.  Tapi.. terkadang tu ada la hal2 yang membuatkan aku xleh nak buat benda tu cepat. tambah pulak bila aku cuba untuk stay up tanak tido malam2.. tapi tertido jugak..tu yang menyebabkan aku lambat,

Lagi pun sekarang ni ada budak intern kat opis.. sebelum ni 2 orang,. tapi sekarang tinggal sorang,.tapi dua2 nye pun dari yaman.  study kat LIMKOKWING UNIVERSITY.  Walaupun diorang amik kos ID tapi ada yang diorang tak tau. 3D max pun diorang xtau sangat.  Tapi itu tak pelik.  Aku sendiri pun belajar IT tapi bila pegi latihan industri haramm aku xtau ape.. orang kat tempat LI tu jugak yang kena ngajor.

So kekadang diorang akan tanya aku especially apabila melibatkan penggunaan 3D max.  Makanya apabila aku tergesa2 nak buat keje aku pastu diorang nak tanya aku apa2 aku kena la stop and ajar diorang.  terbantut la kat situ. Tapi xpelah selagi aku boleh tolong tu aku ok je.




Yang masalahnya boss aku tu,, bila dia mintak keje  and aku cakap x siap lagi memang dia akan panggil aku ngan Wan masuk bilik dia.  Ok aku masih ingat lagi dia pernah bandingkan aku dengan freelancer lain yang jauh lebih hebat,. dan pernah bagi warning kat aku kalau aku xleh buat memang dia akan cari staff baru.  ok itu satu.

Yang baru ni kes buat 3d untuk desaru punye hotel jugak. tapi untuk executive suite. dulu dah pernah buat ikut idea dato Eugene yakni pemilik hotel tu. tapi kemudian dia nak ubah. So idea baru tu aku ikut wan la tapi iyelah kadang2 aku ni bengap xleh nak tangkap idea yang wan bagi tu.  Aku jadi blurr.. bila dah blurr tu buat 3D nye pun tah pape.

Sudahnya Kena lagi ngan boss, "what is this.. this is salah..salah..salah.. do without thinking.. tell me whats the problem.. i just need 4 view. 2 different concept. why so long? ok i give you one day until tomorrow to finish all the view." then dia cakap kat wan suh explain kat aku betul2. sebab katanya aku ni macam komputer.. ikuttt je straight... dulu cakap otak aku macam kotak..sekarang cakap mcm komputer pulak.. Aku macam biasa la dah dia membebel aku diam jelah,. kena warning lagi kalau x siap.

Aku tau si wan tu pun marah sebab aku lambat.. tapi aku pun nak protes jugak. Dah tau aku ni komputer dia pulak bagi info kejap begitu kejap begini tak clear.  Kalau aku tanya banyak kan takut nye kata aku ni bengap sangat x paham2. Menyusahkan dia pulak nak kena explain berkali2. Dia dah la banyak keje.

Terkadang aku nak protes jugak la bila dah dia tanya aku apsal lambat sangat.. apsal bila boss bebel aku diam je,  Aku jawab kt wan slow jela "dah dia rasa dia betul biar jela.." saje aku jawab slow macam tu. actually bukan tu pun yang aku nak cakap.  then dia pulak tinggi suara tanya "apa???" "ko ni la cakap x jelas.. dah tu dia bebel ko diam je lagi la dia buat ko macam tu." " cakap jela aku bagi idea.  macamana aku nak tolong ko."

Aku cakap dalam hati " kalau betul nak tolong aku kenapa x cakap sendiri kat boss tu yang idea tu dia yang bagi kat aku.." tu yang aku rasa nak protes 😒.  Aku suruh je dia balik dulu.. mula la nak nangis ha . Alang2 dah xde orang.  Kalau ikutkan aku boleh je balas balik kat boss tu yang idea tu wan yang bagi. tapi aku tanak la kang kt belakang orang cakap aku ni asyik salahkan designer je.  sebab tu aku diam je.



Aku x kisah kena marah sebab aku tau berapa lama boss nak bebel kat aku pun.. macamana dia nak marah aku sekalipun.. at least dia xleh nak wat ape sebab aku bukan la seorang designer.. jadi kalau dia bebel panjang pun dia tau yang dia xleh nak salah kan aku 100 %.  Tapi kalau aku cakap itu idea designer.. abis designer la pulak yang kena. how come designer bagi idea yang x cantik.. dah kehabisan idea ke ape. So daripada menjatuhkan maruah sape2 baik aku diam je.

Tapi kadang2 aku pikir kalau designer salah sekalipun aku tau boss xkan warning ataupun pecat designer sebab wan ngan sophie je designer yang ada kat citu.  kira aset jugak la. aku ni lain la xde ape2 nilai. sebab tu asyik kena warning..  boss pun macam x suka aku. apa2 dia akan tnya wan dengan sophie. walaupun aku kat situ, kalau aku cakap belum siap dia akan seru wan untuk tanya pada aku walaupun aku depan mata dia.  pastu jangan tanya kenapa aku x balas bila boss says "bye" time dia nak balik.. sebabnya dia x kata kat aku pun.. dia akan says "bye" sambil tengok wan..sophie..aku walaupun duk dekat mata dia tu dia x tengok pun.  jadi kalau aku jawab 'bye' nampak la aku muka x malu kan.

Hari cuti aku balik kg tapi aku buat je keje aku siap usung pc tu bawak balik kg. apa2 pun aku dah pass keje tu kat boss aku.  Tapi xde respon pun nampak nye. Sampai satu hari aku tanya wan camane ngan view yang aku wat tu.  Wan cakap design tukar lain pulak.  Ya ampun,

Oklah bila dah kena wat lain tu design nye berkonsepkan bali la pulak.  kena wat 4 view.  Yang aku tau aku kena wat 2 view and budak intern buat 2 view. budak intern pun buat 1 view je. jadi aku sedar la aku kena wat 3 view. tapi aku sendiri pun xtau kenapa xleh nak siap untuk bagi kat boss hari yang aku janji.  Kena panggil masuk bilik boss lagi la. " tell me whats the problem. kalau u dah takde mood nak keje kat sini say it out!. kena bebel lagi macam biasa. then katanya "no matter what it is i want all the view by tomorrow..before 12. if not..don't come to see me.." errmm kena warning lagi..

Aku balik ke meja sambung keje.. bila pikir diri ni asyik ken warning je..asyik disalahkan je nak menitis jugak la air mata tapi aku wat biasa jela. aku sedar diorang ni takut nak tegur aku time tu sebab aku diam je. Siap si Sophie ni pi intai aku dari depan sebab dia pikir aku nangis.  tapi Esoknye aku masuk opis lewat ckit la sebab aku tanak bila kat opis dia tengok aku still render,. better siapkan kt umah dulu at least aku masuk opis dia mintak aku dah boleh bagi.

Pastu kena wat stage pulak untuk banquet hall kat desaru tu jugak la.  Perlu diingatkan apa yang aku buat adalah berlandaskan idea dari wan sebagai designer kat situ x kira dari segi idea design.,view dan sebagainya.  wan dah kata wat simple..dan dia setuju view yang aku buat. katanya boss yang suruh wat simple..  tapi bila aku pass kat boss aku kena kecam lagii!!.. adoyai.. dia kata apa yang aku buat macam budak sem 1. kalau dia bagi freelancer wat kompem much better, katanya. so dia mintak aku buat balik lagi better dari yang freelancer dato buat aku yang kena. " if u cannot make it u know what i'm going to do!"

Apalah nasib kan asyik kena warning je.   Tapi syukur la kan Allah tolong permudahkan aku untuk siapkan keje aku tu dengan baik.  Terima kasih Ya Tuhan,

Itulah bila dipikirkan2 aku ni sepatutnya dah lama x duk kt megan tu.  patutnya dah berapa kali dia fired aku, tapi itu la kan,, cuba agak.. kalau pun aku dah kena pecat..bila2 jela kn.. dia kena la cari staff baru sedangkan dia asyik call orang interview tapi langsung x amik jadi staff. pastu kalau dapat staff baru yang menggantikan aku maknanya orang tu haruslah stay kat citu tanpa ada niat untuk berenti dalam masa terdekat seperti kebanyakan staff baru yang lain.. orang tu kena wat cepat2 secepat yang boleh kalau tanak kena bebel. orang tu kena la tau keje dia bukan takat duk kt meja wat keje tapi kena bangun bukakkan pintu setiap kali orang tekan loceng mintak bukak pintu. sekerap yang boleh la. itu je.... peace~



Terover panjang pulak.. sesi meluahkan rasa sangat,  takde kawan nak luahkan.. so bila dah terluah tu jadi terpanjang la..



3 comments:

  1. Bos ni macam2 kan. Tapi sebab dah dia bos kita ni staf je. Kena la bersabar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu laa..nk cr keje bkn sng nk dapat.. klu farah kt tempat kte agak2 sentap x haha

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete