Powered by Cincopa

...

Tuesday 2 May 2017

Kenapa belum kawin?

Assalamualaikum..

Entry untuk tahap kerajinan melampau..  ada waktu2 nya saje ni aku boleh update aku punye blog.. klu tak memang xde berkesempatan nye la aku nak update blog ni..apatah lagi aku kalau tulis aje panjang.. memang la x sempat..kalau pendek tu sempat la.. tapi kalau pendek tu macam x kena la pulak.. aku rasa macam "ishh..ni bukan aku ni.. pendek sangat ni,. patutnya 2 marhalah ni.." kakakaka nampak tak.. kebongokan di situ..

Sempena menutupi kesunyian yang melanda hati ini (ayat macam budak tak sekolah ) aku nak tulis pasal diri aku la..(selama ni aku tulis pasal diri aku je pun mana tulis pasal orang lain). Agak2 nye pada abad bila kah aku akan berkahwin?

Yelah umur dah nak masuk 3 series.. kalau lelaki xpa x kisah pun.. standard 28 x kawin lagi xde hal la.. tapi pompuan ni kalau umur 30 automatik jadi anak dara tua a.k.a andartu. Tapi terpulang la x semua orang pandang orang yang kahwin lambat ni andartu.. macam sesetengah artis kan yang belum kawin lagi tu diorang nampak muda je walaupun umur mereka dah melebihi 30 dan ada yang melebihi 40 tahun.

Tapi aku tanak la kawin lambat.  Cuma jodoh tu belum sampai lagi.  Dulu ada la masa sekolah kot budak2 belajar dari mana la tah tafsir ramalan bila rakan2 diorang akan kawin.  diorang teka aku.. dalam 30 lebih jugak la. Tapi itu kan cuma ramalan. jangan dok caye sangat..syirik.. walaupun memang sekarang aku x kawin lagi pun.. eh.. hahaha

Alaa bukan aku tanak kawin awal.. macam aku cakap tadi la jodoh belum sampai.  Kadang2 dia nak sampai tapi aku sekat dia..ngeee.. xdelah2 aku x terima tu ada la sebab2 dia.. salah satu nya macam yang diceritakan dalam post yang sebelum ni la.. Lagi satu la kan yang aku kompius,. kenapa ramai yang chat ngan aku kebanyakan nya berasal dari negeri johor.. aku bukan la nak bersikap kenegerian,. cuma apa yang aku pikir kelatan dan negeri johor tu sangat la jauh.  sedara mara aku ramai yang kawin ngan orang johor sebab diorang keje kat sana. tapi diorang punya perjalanan balik raya tu aku pulak rasa nak mengeluh.. jauh benor..

Xpelah tu semua kira alasan sampingan jelah.. sebab alasan utama nye duit. Aku xde simpanan untuk kawin pun.  Mana nak ada simpanan nye wei.. bayar kete bayar sewa umah api air.. minyak kete yang asyik naik memanjang. tol.. separuh gaji ataupun lebih mungkin adalah pegi ke kete. pastu bagi mak aku la. yg lebih cket tu aku guna untuk barang dapur cini.. untuk beli barang aku ckit.. nak shopping baju ape sume tu memang tak la.. gaji aku bukan la banyak. boleh bagi mak aku ckit tu pun kira ok la tu.  kalau tengok orang lain pegi bercuti sana sini tu kalau diajaknya kita memang aku tak mampu la. xpelah tima kasih la. Kalau boleh save duit tu nasib la tapi untuk roadtax dan insurans kete la gunanya. Jadi nya untuk ke arah kawin tu memang x nampak la.

Dalam umah sewa aku ni ada jugak kakak2 yang belum kawin lagi.  Jadi bila diorang bercakap tentang majlis kawin begitu begini aku dengar je tapi tak beriya sangat la err.. tu sume perlu duit kott.. aku mana ada duit,, lagipun aku xnak la majlis yang grand2.  Aku malu la orang tengok aku bersanding. ( ni alasan paling bongok kan haha).. yela macam bongok tapi boleh percaya.  Aku kalau bercakap ngan orang aku takkan pandang tepat ke mata orang tu..kalau tengok tu kejap2 aku pandang tempat lain.. Tambah2 lagi kalau lelaki,, erkk.. jadi kalau tanak sanding kira aku pi nikah umah tok kadi jela kan abis citer.. hahaha

Biasanya la kan kalau setengah pompuan kalau ada lelaki kacak kompem berebut punya pakat cop.  paling tidak mesti duk usha,  x kisah la kan.  bak kata sedara aku la.. nak cari pakwe kena la jadi gelennya (gatal).  aku ni bukan jenis gatal. abis patut la lambat kawin kot. jarang aku nak cakap orang tu hensem. paling tidak pun aku cakap dalam hati jela.  nak dijadikan kisahnya bercakap ngan laki pun aku jarang nak pandang tepat ke mata kan..

kalau kata aku duk kat 1 tempat ada beberapa laki tambah2 kalau laki tu boleh dikatakan agak hensem ke kan.. aku memang akan tunduk jela xpun tumpukan pada kawasan lain..main tepon ke.. tapi kalau tepon xde wifi nak tengok ape..game pun xde.. tepon cikai kan x cukup space nak download game bagai.. xkan nak tengok je tepon tu..macam gila la pulak.. kalau pandang kang dia kata kita usha dia pulak,.. xpun dia kata kita gatal pulak.. pastu aku bebel dalam hati "lambat nya orang ni basuh kete bila nak panggil.. lambat nya tren.. bla bla"

Pastinya sume pompuan nak laki yang hensem walaupun diri x cantik pun.  Kalau tanya aku pun aku nak. kalau ada orang kata saya tak pandang paras rupa tu tah leh caye ye tah tidak.. paling tidak pun pandang jugak la cikett...  Tapi aku percaya kalau pun pasangan kita tu x sehensem orang lain tapi bila kita dah duk sama dengan dia dah kenal hati budi dia.. dia yang sudi terima kita seadanya, bertanggungjawab ke atas rumahtangga yang dibina, sudi menyayangi kita melebihi dirinya sendiri.. kita akan rasa dia sudah cukup hensem. kita xkan pandang orang lain (pandang jugak la kalau lalu depan mata). kiranya hensem tu dari dalaman dia,

Jadi walaupun aku pun suka yang hensem tapi aku x berani taruh harapan. macam aku cakap tadi kalau orang lain berebut nak cop orang hensem tapi aku pulak wat xtau.  Sebab kita kena sedar diri.  kita x secantik orang lain. aku ni x pandai nak bergaya.. x pandai make up. cuba tengok gadis2 sekarang pandai bergaya dengan shawl.. aku senang cakap aku x pandai nak pakai shawl. kalau pakai tu serabut je rasa. asyik kena betulkan je. tu pun kejap je rupa orang.. lepas tu dia jadi macam chandramukhi.. tau x watak pompuan citer tamil yang gila kusut masai tu. jadi untuk kesenangan aku pakai bawal sudah la. ok what.. aku x pakai tudung saji tu pun dah kira bagus dah.

Jadi pada aku yang sedar diri ni kan.. kalau orang tu hensem.. berduit.. xkan la dia nak pandang kita yang xde ape ni.  yang hensem mesti la nak cari yang pandai bergaya.. baru la matching.

ape2 jelah,. Tapi itulah bila nak pikir pasal kawin tu aku akan terpikir pasal orang lain.  Dalam family aku tinggal aku je yang belum kawin. orang lain sume dah kawin, Jadi hari raya aku yang akan ada kat umah. kemas umah.. pasang pelita.. wat kuih.. lagipun hari raya aku akan balik kampung ngan kakak aku.. aku drive.. kakak aku jadi co-pilot. sebab aku time drive mata aku suka pejam, kalau aku kawin maknanya kakak aku kena tunggu abang ipar aku hantar balik kampung la sebab abang ipar aku tu kawin dua. kakak aku no 2. jadi raya puasa biasanya abang ipar aku raya ngan bini 1. raya haji baru balik kampung aku,

Lagi pula andai kata la kan aku kawin nanti belum tentu lagi aku kena duduk KL ke duduk ngan laki aku ke.  aku pun xtau laki aku tu nanti datang dari pelusuk mana kan.. jadi tinggal kakak aku sorang la kat sini.. eh tapi ada je orang lain. cuma kalau orang lain takde tu jd sorang la,. maybe aku perlu sewa jugak bilik aku sekarang ni sebab kadang2 mak aku ke kakak aku ke abang aku ke datang cini ke kan biasanya diorang akan duk bilik aku,  kalau kembar aku datang ngn laki dia aku akan tido luar diorang akan tido dalam bilik.. kalau kakak aku datang ngn laki ngn anak nya pun aku akan pindah tido luar.

Jadi apa lagi alasan yang menjadikan aku lambat kawin,,  tapi kan.. eh banyak la tapi nye pun,,  aku macam x nampak jodoh aku tu tau..xtau la penah tulis ke x ni,, contoh macam aku penah mimpi aku nak kawin.. tapi belum sempat aku tau aku kawin ngan sape dah pagi..dah kena bangun.. kikikiki.. pastu ada lagi pernah mimpi aku kawin sekali ngan kembar aku.. walaupun hakikatnya kembar aku dah kawin, majlis akad tu terlewat ckit ke petang ckit..jd bila dah sampai time tu petang tu dah pagi,, dah kena bangun..ko rasa??  aku pun jadi xtau aku kawin ngan sape.. adoyai,, ke memang tak berjodoh kat dunia.. eh..

xpelah kan kalau ada jodoh tu kawin la aku.  dapat orang yang cintakan kita tu dari baik daripada yang kita cinta, tapi kalau kita x cintakan dia payah jugak kakakaka..  kalau boleh aku nak dia terima segala kekurangan aku yang banyak ni.

No comments:

Post a Comment